Het PEACO model uitgelegd: hoe pas je dit toe?

Het PEACO model uitgelegd: hoe pas je dit toe?

Wat is het PEACO model en hoe kun je dit effectief gebruiken binnen de marketingstrategie van een bedrijf?

Wat is het PEACO model en hoe kun je dit effectief gebruiken binnen de marketingstrategie van een bedrijf? Het model heeft te maken met data én met continu optimalisatie. Met deze methode heb je de mogelijkheid om marketingprestaties steeds maar weer “data driven" te verbeteren. De PEACO cirkel staat het toe om alles niet in één keer perfect te hoeven doen.

Dat brengt voordelen met zich mee. Door het toepassen van het model bespaar je als marketeer tijd, maar kun je campagnes ook continu optimaliseren én kennis opdoen door meer uit data te halen. In deze blog wordt het PEACO model uitgelegd en hoe je dit toepast.

De 5 stappen van het PEACO modeluitgelegd

Het PEACO model omvat 5 belangrijke stappen.Dit zijn Plan, Execute, Analyze, Communicate en Optimize. Hieronder lees je wat elke stap inhoudt en hoe je dit toepast binnen de marketingstrategie. Zoals e-mail- en content marketing, maar ook campagnes.

1. Plan

In de eerste stap bepaal je de strategie of het plan. Wat is het doel, hoe wil je deze bereiken, welke marketing gebruik je daarvoor en op welke manier ga je dit meten met welke metrics? Door dit te doen, zorg je ervoor dat je op tijd kunt ingrijpen als het doel (plan) van je af gaat.

2. Execute

In deze fase wordt de campagne of de marketingstrategie toegepast. Dat doe je nadat je alle metrics hebtgeïmplementeerd. Daardoor weet je zeker dat je data op de juiste manierverzamelt én straks over de juiste informatie kunt beschikken. Deze fase heeft een lange looptijd. Het begint voor het toepassen van een campagne en stopt pas als deze afloopt. Aan het einde heb je de beschikking over alle data die je inde eerste stap hebt bepaald.  

3. Analyze

In deze fase van het PEACO model, gebruik je de data die je verzameld hebt in stap 2. Eerst beoordeel je de marketingcampagne op basis van de metrics. Zijn de prestaties minder of juist beter dan de verwachting was en waarom? Zijn er andere bijzonderheden te ontdekken, zoals terugkerende patronen? Deze analyse zegt iets over hoe de campagne heeft gepresteerd, maar verklaart ook waarom dat zo is. Het “waarom”kun je uiteenleggen in feiten die je hebt geleerd, maar natuurlijk ook in nieuwe inzichten die het je heeft gegeven.

4. Communicate

In deze fase van het PEACO model ga je de bevindingen uit de Analyze fase omzetten in acties. Je weet al welke resultaten de campagne heeft opgeleverd en waarom, dus nu is het tijd om te handelen. Je kunt bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat de campagne te weinig potentiële klanten heeft opgeleverd door te weinig bereik. In dat geval kun je kiezen voor een verlenging of een ander kanaal. Je kunt een campagne ook verlengen als de resultaten wél bevredigend waren. Onder andere door op te schalen met meer marketingbudget.    

5. Optimize

In de laatste fase ga je de optimalisaties voor de campagne die naar voren zijn gekomen uit de voorgaande stappen doorvoeren. Welke wijzigingen kun je aanbrengen om tot nog betere resultaten en prestaties te komen? Soms betekent optimaliseren ook het stopzetten van een campagne. Je voelt het al aankomen, want na deze laatste stap begin je opnieuw met de Plan fase van de PEACO methode. Zo kun je elke strategie tot in perfectie finetunen.  

Waarom datagedreven marketing met het PEACO model?

Als marketeer weet je hoe belangrijk het verzamelen van data is. Je gebruikt het om campagnes en prestaties te kunnen finetunen en verbeteren. Het PEACO model zet kwaliteit boven kwantiteit. Want veel data verzamelen betekent niet altijd meer succes. Het gaat erom hoe je dit voor je laat werken. Niet alles is namelijk even bruikbaar of zelfs maar relevant.

Door het toepassen van het model voor datagedreven marketing, kijk je verder dan de data die je hebt. Door de cirkel continu te doorlopen, blijf je de marketingstrategie optimaliseren.

 

Het PEACO model uitgelegd: hoe pas je dit toe?

Eigenaar van Big Thinkers. Passie voor het helpen van organisaties. Drinkt (veel) zwarte koffie.